Tuesday, May 31, 2011

Misteri Potret Mona Lisa

Assalammualaikum..

 Hai semua! Petang ni tiba2 je nak post pasal potret Mona Lisa hasil daripada karya Leonardo da Vinci. Tak tau kenapa. Rasa macam tertarik. Cantik! Tapi ada jugak yang mengatakan banyak sangat misteri disebalik potret Mona Lisa ni. Jom share 


   Cuba korang perhatikan lama2 potret ni. Kadang2 daku sendiri rasa macam misteri gilos haha. Seram jugak kan. Kat bawah ni daku share fakta pasal potret ni :

  • Keistimewaan Mona Lisa adalah matanya akan sentiasa memandang ke arah pemerhati tidak kira dari arah mana anda memerhatikannya. Senyumannya juga kelihatan berbeza dari setiap sudut pandangan berbeza.
  • Terdapat pertikaian bahawa Mona Lisa membiarkan rambutnya terurai hingga ke bahu seperti terlihat dalam lukisan bagaimanapun ia disanggah dengan kenyataan corak seakan rambut itu sebenarnya kain pelindung kepala dan hanya beberapa helai rambut kelihatan. Perbuatan membiarkan rambut bebas terurai di zaman Renaissance adalah ciri wanita muda yang tidak memiliki sopan santun.
   Daku dapat info dari sini. Kredit.

   Ada jugak yang kata gamba ni hasil daripada gabungan gamba Leonardo da Vinci. Katenya tu lukisan beliau dalam versi perempuan. Wah!

lebih kurang kan
  Potret ni pun katenya disimpan rapi sebab penah ada yang nak curik. Siap ada pelindung kalis peluru lagi. Pape pun cuma tertarik dengan misteri potret ni je. Huhu tata


7 comments:

  1. menakutkn pulak tgk gmbr yg ke 2 tu..

    ReplyDelete
  2. kalo dapat tgk potret monalisa yg real,perghh!! lagi mantap..=p

    ReplyDelete
  3. mmg bertuah sangat kalau dapat tengok yang real huhu

    ReplyDelete
  4. sebb tu ada pndapt cakap Leonardo ni gay..macam2..

    ada dgr tak baru2 ni, rangka monalisa ditemui di bawah greja lama..cek cek..:D

    ReplyDelete
  5. cik najihah, sy mahu tanya, mcm mne nk edit gmbar mcm yg kt "shawl najihah" tu ek? da lame oo wa pkir cmne nk wat cmtu..

    ReplyDelete

Thank You For Your Comment. Will be reply later.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tekan Sini