Thursday, November 15, 2012

Pengalaman Kena Chicken Pox & Cara Rawat

Assalammualaikum..

    Hai! Punya lama aku tak update blog kan. Aku tak de mood + aku baru je baik dari chicken pox. Aku memang takkan lupakan sampai bila2 moment aku kena chicken pox ni sebab disebabkan chicken pox ni aku terpaksa cancel trip aku dengan kosmate aku pegi sabah. Melayang RM700 aku macam tu je. Ok aku benci itu. Tapi nak buat macam mana benda nak jadi kan.

    To be honest aku memang tak sangka langsung aku boleh kena chicken pox ni. At first aku demam teruk sangat2 sampai menggigil. Then paksu aku bawak pegi klinik Az Zahra bangi tu then doktor kata aku suspek denggi. Allah hai. Bila siap amik darah uji air kencing semua aku balik. 1st time aku kena amik darah & aku rasa sangat2 takut haha. Esok nya aku kena amik darah lagi nak make sure aku ni denggi ke tak. Tapi pepagi buta aku dah tengok badan aku dah naik bintik macam cacar air. Aku ingat jerawat selamba aku je pegi picit. Padahnya lepas aku mandi terus naik 1 badan & muka.


    Pegi PKU kat upm terus aku dapat MC 5 hari nyah. Muka aku time tu agak teruk sebab dia baru nak naik. Habis merah2. Malam isnin tu aku tak dapat tido sebab terlalu gatal & sakit nak tido. Tumbuh sampai kat atas kepala. Memang seksa. Menangis aku time tu terkenangkan nasib aku yang tak jadi pegi sabah & sakit tu. Aku bersyukur sebab ada kawan2 yang sudi tolong carikan air kelapa muda, tolong sapukan losyen 1 badan aku, sudi datang melawat aku tanya khabar aku. Aku bersyukur sangat. Thanks korang

    Act aku tak berapa tau sangat pasal chicken pox ni. Apa yang aku tau kena pantang makan. Makanan apa?

  • seafood
  • ayam
  • telur
  • kicap
  • cendawan
  • cili padi
    Dan aku menangis masa kat kolej nak tunggu mak aku datang amik aku tu, aku tak tahu nak makan ape sebab tengah berpantang. Aku makan roti cicah air vico. Walamak sadis bila terkenang makanan sedap2 tu ha. Haha. Then bila kat umah aku dijaga bagai ratu. Thanks mama!

    Bila kena chicken pox ni banyak benda kena jaga. Antaranya :
  • jangan kena hujan langsung
  • makan memang kena betul2 jaga
  • jangan garu 
  • elakkan mandi selama kena chicken pox
    Apa yang aku buat seminggu lebih masa aku sakit ni :
  • jaga pantang makan
  • ikut apa kata mak
  • minum air tawar
  • minum air kelapa
  • mandi dengan air tawar
  • sapu badan dengan losyen calamine. Klinik bagi
  • sapu badan dengan tepung kanji (hilangkan parut & kecutkan bintik2 tu)
  • amalkan selawat & ayat kursi
  • banyakkan bersabar
  • minum banyak air masak
  • elakkan dari terkena air hujan. Kalau boleh jangan kena langsung.
     Aku memang ikut betul ape yang mama kata. Selama seminggu tu aku terbaring je. Mujur aku time tu tengah lampu merah. Tapi seksa jugak lah oi. Seksa sebab bintik2 tu tumbuh kat semua tempat. Tak de 1 tempat pun yang termiss. Dari atas kepala sampai lah ke hujung kaki. Memang 'kaya'. Paling aku tak tahan bila dia tumbuh kat kepala, belakang badan & ditempat 'itu'. Sakit teramat sangat bila nak baring & lap. Aduhai. Time tu memang aku berserah pada Allah mohon dikuatkan semangat aku tempuh semua ni.

macam tu lah aku kena

    Dulu aku gelakkan adik aku masa dia kena. Then bila aku dah kena sendiri baru aku tau rasa. Memang aku sedih bila tengok muka aku teruk gila time tu. Haha. Scary pun ada bila tengok muka sendiri. Memang betul2 kenangan manis. 

    Ok untuk hilangkan parut @ kecutkan bintik2 tu aku sapu losyen calamine, ubat sapu & tepung kanji. Aku sapu tepung kanji 1 badan & muka. Alhamdulillah esoknya bintik2 tu makin kecut. Masa hari ke 3 aku kena muka aku habis bernanah. Aku pun tak tau kenapa. Nak kata aku makan benda yang gatal tak. Then terus mak aku sapukan tepung kanji. Nanah tu aku bersihkan, aku cucuk sikit then terus aku lap. Tapi make sure jangan kena tempat lain. Lepas cucuk tu cuci terus. 

   Aku tak mandi lebih kurang 6 hari. Bapak seksa. Aku rasa muka aku berlumut gila sebab tak cuci muka langsung. Perit sebab benda tu tumbuh sampai kat bibir aku jugak. Aku kena ulser lagi. Feh memang menguji kesabaran sungguh. Gosok gigi jela aku. Lap badan pun seksa sebab takut bintik tu pecah. Lepas 2 minggu macam tu barulah aku fully recovered. Alhamdulillah Alhamdulillah. Baru lah aku enjoy nak makan apa pun. Tapi still mama tak kasi kena ujan lagi takut berlekuk nanti. 

    Certain orang pakai daun bambu nak hilangkan gatal kan. Aku tak guna pun sebab aku gatal pada hari 1 tu je. Tu pun aku kibas2 dengan baju aku. Then 2 kali aku minum air kelapa baru dia keluar semua. Fuh memang betul2 pengalaman pahit aku. Kat muka aku ada lah jugak kesan bintik2 tu tapi tak berparut sebab aku jaga makan & pantang. 

Hari ke 2 aku kena & sekarang. Alhamdulillah
     The best guardian in the world was mother. Always. Thanks mama 

Oh ya. Amalkan ayat ini bila kita berada dalam kesakitan. Insha Allah akan diberi kekuatan & kesembuhan pada kita nanti


36 comments:

  1. ahamdulillah semua dah ok. dugaan betul. 700 tu bukan sikit. saya hilang 50rm pun dah gelabah. takpelah, benda dh berlaku pun kan, mesti ada hikmah tu. rezeki masing masing. lepas ni jaga diri ye. seram jugak bila bacan awak kata sakit segala seluruh tempat. nasib baik semuanya dah selamat. :)

    ReplyDelete
  2. hai...citrus pun baru je lpas kena chicken pox last month..hihihi..alhamdulillah..dh sembuh..just nk sharing skit..klau nk cepat ilangkan parut tu,msa CP dh agak kering tu,sapulah vit E @ VCO..citrus guna VCO alhamdulillah...parut dah kurang...hihihi..

    ReplyDelete
  3. ciken pox mmg myeksakan..
    huhu..
    sabo jela..

    ReplyDelete
  4. aku tak kena lagi N aku risau sngt2 kalu kena nnti.
    btw...alhamdulillah dah sihat kan =)

    ReplyDelete
  5. @Myera Nyera

    tu la pasal..mmg rugi & terkilan sangat huhu
    thanks :)

    ReplyDelete
  6. @missStrikeOne

    x pe..kalau kena pun ikut pantang makan je :)

    ReplyDelete
  7. ya Allah, kita tak pernah kena lagi. takutnyaa :(

    ReplyDelete
  8. alhamdulillah awk dh sembuh.. pttla awk xde ms tgk gmbr² trip kwn awk.. xpela, next time ada lg.. nk x amik tiket akak g sabah thn depan.hehehe.. klu la tiket tu leh tkr nama kan..

    akak dl kena ms darjah 6, so xla teruk mcm tu.. org kata xmustahil demam cmpk akan kena utk kali kedua..

    ReplyDelete
  9. kesianyer..
    kalau akak ni,nanges dah ni.. hehehehe

    akak ingat,akak kena masa akak kcik.org kata kita akan kena sekali seumur hidup kan??

    masa akak kena tu raya.banyak dapat duit raya.. hehe

    ReplyDelete
  10. hoho...da pnh kna mse kecik..tp lupa da cmne laluinya dlu..hihi..yup..stuju...mak kita adalh pnjaga yg paling..paling..paling baik.. :)

    ReplyDelete
  11. x pe jiha..next time leh gi..plih yg tmpt paling besh sekali (motif : balas dendam x dpt g sabah)hihihi..alhamdulilah..dh cntik semula kn..

    ReplyDelete
  12. gd sharing ni.. memang x selesa kalau kena chicken pox ni!

    ReplyDelete
  13. amboi ..lepas awak kena terus lawa ye..mesti gadis luar sana nak kena jugak chicken pox ni ..haha.. terpikat pulak saya tengok,,hehe

    ReplyDelete
  14. namee kena dua kali.dulu kena teruk sampai dalam mulut pun ada biji2 buih tu. gatal sgt. parut pun ada lagi. sobs. boleh guna tips jihah bg ni! :)

    ReplyDelete
  15. salam ziarah ^_^

    daun semambu tu membuatkan bdn kite jd rasa miang kan? sy tak tahan betul tidur beralaskan daun tu mase kene c.pox bulan 4 aritu, so sy remove daun tu dan mase tu cuma bertawakal supaya sy sembuh sendiri tanpa bantuan daun tu. sebab tak tahan sgt2 gatal bdn bile kene daun tu. alhamdulillah tak kena kat anak2 kalo x lagi haru nak menjage diri sendiri lg, nk jg anak lg... huhu

    ReplyDelete
  16. salamm..saya nak tumpang tanya,,kalau bintik-bintik kesan chicken pox tu dah lame dalam 3 tahun..masih boleh ke ia kecut??..saya ada masalah dengannya :( ..harap dapat bantu :)

    ReplyDelete
  17. ta leh mandi ke ? habistu calamine lotion kena pakai setiap kali lepas mandi . bukan ulser yg akak kena tu , tapi chickenpox dalam mulut . kita pon ada kat lidah , tekak , gusi :(( sedih je . bubur nan biskut celup milo je mampu telan

    ReplyDelete
  18. ta leh mandi ke ? habistu calamine lotion kena pakai setiap kali lepas mandi . bukan ulser yg akak kena tu , tapi chickenpox dalam mulut . kita pon ada kat lidah , tekak , gusi :(( sedih je . bubur nan biskut celup milo je mampu telan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau petua orang lama,memang tak leh mandi.tapi dari segi perubatan,masa kena chicken pox ni kita kena mandi sebab kita akan demam.bila kita mandi,suhu badan yang panas tu akan turun..

      Delete
    2. Mesti kena mandi untuk tujuan kbsrhn..mndi guna sabun dettol..bersihkn seluruh bdn dgn dettol...2 kali bilass..psti cpt baik

      Delete
  19. As salam..nice blog awak..salam perkenalan..saya suka baca..jom baca entry blog saya pasal parut chicken pox :)
    http://rinnran.blogspot.com/2013/09/herbal-blend.html

    ReplyDelete
  20. Sy pun dh kena..skrg muke berparut..huhu..

    ReplyDelete
  21. Hadoi saya rasa saya dah kene ni, ade buih2 gelembung, dalam tu ade air, mule2 ade tiga je pastu pecahkan, sekarang ni satu badan ade... tolong... adoiii

    ReplyDelete
  22. Tolong saya kene chickrn pox ni, ade banyak buih gelembung kat badan,

    ReplyDelete
  23. Thanks for this entry . Dah tua bangka ni baru nak kene . Saya kena dekat Kolej . Memang sumpah nak nangis tggu mak abah amik . Gelembung sy ni ade nanah jugak , sadis nye dekat muka pulak tu . Memang tak berani laa sy nak picit . Mc saya dapat 14 hari . 2 ustaz sy pergi kasi air tawar san air jampi . InsyaAllah sy tggu masa utk kecut je ni

    ReplyDelete
  24. saya baru kne , hari ketiga hari nie , sedih betol . dah lama plan untuk minggu depan g travel dgn kekawan . bile jadi mcm nie , menyedihkan je :'( ckp dgn abg , kne marah . HAHA , dia ckp lebihkan tu dari sakit , btw memang tengah gatal nie , tak ley garu , tpi bintik tu dekat muka banyak sngt , dh naik nanah . tpi biar kan je . nk picit takot . sekse bile kene jage diri sendiri , hidup pun sesorang , dah berumur mcm nie baru kene , kalau arwah mak dulu ada , mesti dia jage first class , so now terpakse bergantung ubat doktor je :3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak,bpe lama akk amek masa nk sembuh? Cne akk hlngkn parut tu?

      Delete
  25. huhu..tgh google produk utk hilangkan parut chicken pox ternampak entry nie..saya tengah menghadap chicken pox n sangat worst bila tgk muka sendiri kat cermin. dengan bernanah bagai. macam ade 10 jerawat batu besar2 kat muka..huhuhu..dah masuk hari ke 3..harap2 boley la hilang parut tu sume..

    ReplyDelete
  26. Says sekarang tengah di serang chicken pops. Ya Allah deritanye rase. Gatal sane sini.

    ReplyDelete
  27. alahaiii... teruknya... saya skrg tengah kena chickenpox terjangkit dr adik sy.... ingatkan sy xkena sbb time sntuh chickenpox adik msa tu, dah agak kering.... xsangka pula boleh berjangkit..
    tp sy turun keja gak sbb keja melambak2.... tp tengok muka sndiri mmg scary sgtlah.... makasih infonya.... :)

    ReplyDelete
  28. kat tempat lampu merah tu pun tumbuh jugak bintik2?? giler scary....

    ReplyDelete
  29. Sy ngh chicken pox skg..seksa mya hnya ALLAH yg tau..naik kt smu tmpt..kt dlm mulut,kt tekak,krongkong..mnum air pon perit..mkn mmg xda selera..dh la mnyusu baby..risau baby kna jangkit 1 hal..hnya ALLAH yg mampu mlindungi baby sy skg..husbnd lak duk jauh..sadis kot..

    ReplyDelete
  30. peh...aku da x taan gle ni kne kt kple.nk telan je dada sempit...pasal gatal yg mlampau tpkse aku pecahkn biji air nye.baru la lega.cpt2 sapu air dettol,then ubat pink tu..peh.nyeyak tido

    ReplyDelete

Thank You For Your Comment. Will be reply later.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tekan Sini