Friday, February 1, 2013

Peplum Seksi

Assalammualaikum..

    Sekarang memang bersepah orang jual peplum kan. Tinggal pilih je yang mana. Aku pun tengok bling2 je dengan design peplum kurung yang sangat cantik tu. Rasa nak grab 1 tapi pikir banyak kali.

     Hobi aku suka tengok orang pakai peplum. Kenapa? Sebab aku suka tengok cara dia suai padankan pakai peplum tu. Tak kisahlah kurung ke baju dia saja ke apa ke. Maaf aku kata sini kadang2 ada yang pakai tu tak sesuai sangat dengan mereka. Sebabnya :

  • terlalu ketat
  • nampak terlalu kurus
  • terlalu colour block
  • pelik
  • terlalu singkat



    Minggu maulidur rasul dulu aku ada jalan2 nak cari peplum yang jenis labuh punya tapi 1 pun aku tak berkenan. Aku suka compare harga kedai. Kalau dalam blogshop pun aku ada jugak compare. Ada tu aku tengok spesis kain,jenis,colour yang sama dijual dengan harga yang berlainan. Ada tu yang terlalu mahal bagi aku sedangkan aku tengok dengan blogshop lain sama je pattern & kualiti kain. Untung nak banyak je ye. Beragak lah sikit.

    Sekarang pattern baju kawin pun banyak jenis peplum ni kan. 1 of them yang aku pernah tengok pakai masa kawin blogger namee jelah. Memang stunning habis tengok dia pakai sebab dia tinggi kurus. Macam model. Memang cantik. Macam mana pulak dengan mereka yang plus size? Ada jugak blogshop yang offer peplum plus size ni.



    Aku adalah tengok 1 fashionista ni dia pakai peplum kurung. Bagi dia mungkin fashion tapi bagi aku yang memandang agak seksa sebab agak melekat baju tu dengan badan dia yang agak chubby. Maaflah. Jenis aku ni,aku suka tengok orang2 bergaya. Ada yang cantik tu memang aku like lah,kalau yang kureng tu aku komen dalam hati jelah. Kang terguris hati naya aku.

    Bagi aku,bagi mereka yang berbadan kurus macam aku its ok nak pakai sebab potongan peplum memang sesuai untuk orang kurus. Tapi kalau dah kurus tu jangan lah kau buat measurement lagi nak nampak kekurusan kau tu. Silap hari bulan orang hanya nampak baju bergerak je. Dan bagi yang berbadan besar tu kalau nak pakai peplum size kecil ni pikirlah banyak kali ya. Bukan apa,takut nanti sakit mata orang memandang.

    Kadang2 aku yang jadi malu gila bila baca entry/komen orang lelaki pasal pemakaian baju perempuan ni. Tak kurang ada yang tegur pemakaian peplum ni. Bak katanya "pakai tudung elok dah tutup dada tutup litup tapi tayang punggung. Lain hal punggung elok tertutup sudahnya pulak dada elok terbonjol". Siapa malu? Perempuan jugak. Hati2 lah ye.

nak cari yang macam ni

    Ukur baju dibadan sendiri. Tengah mencari peplum labuh yang simple & cantik. Nak tempah peplum kurung raya lambat lagi. Hehe. 

50 comments:

  1. eh kalau nak cr peplum yg mcm gambar last tu cuba tgk kat blogshop oh zilla

    harga dia berpatutan sangat :D

    ni link dia :)
    http://www.facebook.com/pages/Ohzila-Shopping-Online/198572936874761?ref=ts&fref=ts


    p/s: banyak blogshop/facebook shop jual baju yg sama tapi harga yg berbeza, kite survey sana sini n kat oh zila je harga cun :D

    ReplyDelete
  2. Peplum kalau kena cara xde perlu sendat. Mcm.mane lak dgn kebaya n kurung moden. Ramai yg bertudung sll pakai ...hurmmm...

    ReplyDelete
  3. Peplum kalau kena cara xde perlu sendat. Mcm.mane lak dgn kebaya n kurung moden. Ramai yg bertudung sll pakai ...hurmmm...

    ReplyDelete
  4. setuju sgt dengn pendpt jihah..:) anyway.. tengah cri peplum ke?? lau sudi.. meh le dtg jenguk page zue.. :) jln2 cuci mata..:)
    https://www.facebook.com/trendycollection25
    bju muslimah pun ade..:)

    ReplyDelete
  5. tapi kan, sebagai lelaki serius menyampah tgk pompuan berisi nk bergaya serupa org slim.. kadang2 sanggup pkai ketat2.. sepatutnye dorang cari fesyen yg sesuai dgn size dorang.. hehe

    ReplyDelete
  6. Anis pun suka dengan design peplum yang tengah hot sekarang ni.. Tapi tu lah, ada yang material melekat sampai nampak bentuk badan, nanti pakai rasa tak selesa.. Better elakkan pilih cotton stretch or lycra sebab akan melekat dekat badan.. Pandangan anis lah.. Hewhew..

    ReplyDelete
  7. sana sini sibuk ngan peplum...designnye ohsem kan?

    ReplyDelete
  8. betul2, peplum ni sbnrnye sesuai utk yg berbdn kurus, yg berisi pon boley nk pakai, tp kene cri yg sesuai la kan..huhu

    sy pon org tmeloh jugak!

    ReplyDelete
  9. btol3.setuju sgt.kdg2 yg jenis badan besar tu pon pkai peplum yg mcm xpadan saiz dgn dia.end up nmpk segala bntuk.kita yg tgk ni pon rasa malu sangat..

    peplum labuh yang murah2 mmg agak susah nak cari kan :(

    ReplyDelete
  10. peplum tengah fenomena skrng ni kan? utk muslimah saya rase mmg elok pakai yang labuh and tak ketat. jihah try laa custom made hantar tailor jahit, boleh ikut nak bentuk cemana :)

    ReplyDelete
  11. Umi fie tak berapa suka fie pakai peplum sebab nampak kurus dan tinggi. Hehe. Elakkan pakai peplum material melekat di badan tu dan terlampau ketat, pasal nampak lemak lemak habis di badan tu.

    ReplyDelete
  12. penah nmpak blog on9 yg juai peplu dlm gambaq last tuh!

    ReplyDelete
  13. bg golongan katik ni lagi susah.. hahahaha.. kdg2 xde size.. kdg2 bila pakai nampak lg pendek. tak semua fesyen blh match tp redha jer sebab tak semua org pakai semua fesyen yg ada kan?? :D

    ReplyDelete
  14. Meh la singgah Sweetybeauty Shoppe :) cuba cari kt fb..

    ReplyDelete
  15. setuju setuju.
    cer try tgk kt sini jiha

    http://www.facebook.com/pages/La-dyva-Boutique/1623464287792878?ref=hl
    kot ade yg berkenan

    ReplyDelete
  16. peplum nie cantik tp mcm ketat sikit kat bhagaian dada tu.kena pandai2 la tutup :)

    ReplyDelete
  17. toi tu..kdg2 lau dah mcm nangka berbalut mslh gak tu.

    ReplyDelete
  18. tapi saya rasa peplum sesuai untuk semua asalkan labuh sikit mengikut kesesuaian saiz badan.ukur baju di badan sendiri kiranya haha..terutama kalau kita tempah.customer saya badan besar2 tp pakai peplum jadi sangat cantik malah ada kalanya nampak langsing pula.

    ReplyDelete
  19. sebab tu kena hati2 masa membeli peplum ni. tgk ok je dgn badan bila dah pakai rasa ketat pulak. hehe :)

    ReplyDelete
  20. setakat ni akak beli peplum yg labuh.. wiwiwi

    ReplyDelete
  21. @MéuzAngelo™ XXIII

    terima kasih. kan. mostly lelaki akan ckp mcm tu :)

    ReplyDelete
  22. @Anis Athia

    betul tu anis. chiffon much better i think

    ReplyDelete
  23. @Erna Shafiqah

    yup kene cari yg sesuai. hai org temerloh :)

    ReplyDelete
  24. @super d0uble F :)

    kan. agak susahlah nak cari. kene survey banyak tempay dulu

    ReplyDelete
  25. @Hanida Moss

    ingat nak buat mcm tu jugak tapi x berkesempatan lagi

    ReplyDelete
  26. @fifie

    same lah dengan mak sy jugak. kene pandai pilih

    ReplyDelete
  27. peplum ketat. saya punya baju nikah tu tu memang rasa senak sikit lah. nak tunduk pun rasa teganggg je. mehehe

    ReplyDelete
  28. peplum ashanim cantik juga harga ok jugak

    ReplyDelete
  29. hai follower baru sini..nice entry..suka juga tgk fesyen peplum

    ReplyDelete
  30. Cuba tgk fb ni, diorg buat plus size peplum jugak.. Material chiffon color pastel.. Sweet je..

    Www.facebook.com/louloudiahijabsistas

    :)

    ReplyDelete
  31. Hi.... Peplumlong xsesuai set tuk org kurus i guess... Coz testimoni myself.... Last time i chubby... Ble tibe2 kurus... Peplum nampak xcantik dah.... Think ini of let go 2 pieces of my peplum..... ;(.....

    ReplyDelete
  32. Sis kta pn cm sis..nk cri peplum labuh n loose n reasonable price..klo sis jmpa peplum yg da smua cri tu..inform sy ya at yana_sagi@yahoo.com..tq

    ReplyDelete

Thank You For Your Comment. Will be reply later.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tekan Sini