Sunday, February 24, 2013

Halal Haram Jenis Vitamin : Hati-Hati Bila Memilih & Beli

Assalammuaslaikum..

    Hari tu aku ada tulis nak cerita pasal vitamin yang aku nak beli tapi berkaitan status halalnya kat sini. Sini aku cerita. Aku share dengan korang sebab aku pun hampir tak secure & sensitif dengan benda ni semua.

    Alkisah hari tu aku pegi Guardian kat Mines sebab nak cari vitamin C.Then aku tanyelah staff kat situ yang mana yang bagus. Pastu ada amoi & abang lelaki tu kasi aku makan & promote 1 produk vitamin C dari jepun ni. Aku pun makan lah dengan kawan aku. Beriya aku ngan kawan aku puji sedap sebab dia macam gula2 yang gel tu. Harga pun boleh tahan mahal & lepas pada tu aku balik sebab aku nak berpikir sebelum beli.


    Pastu masa lepas lecture aku pegi jumpa lecturer aku yang mengajar bidang vitamin semua ni. Berkat aku belajar bidang makanan. Semua benda aku baru tahu. Sadis betul.


Aku : "Dr,vitamin yang combine vitamin C dengan E elok tak?"

Dr : "Bergantung"
Aku : "Hari tu saya pegi farmasi,sy tengok banyak sangat brand.Yang mana elok ye?"
Dr : "awak makan yang kapsul ke jelly like?
Aku : "yang macam gel tu rasa oren"
Dr : "hati2 kalau yang berbentuk gel & kenyal tu sebab takut dia guna gelatin dari babi. Cek dulu ada logo halal ke tak"
Aku : speechless! "Dr pakai vitamin C jenis apa & yang mana elok ye"
Dr : "biasanya 21st century tapi awak kena baca RDA dia dulu. Kena sesuai dgn badan awak"


    Faham tak? Lecturer aku cakap, bebanyak vitamin jarang sangat yang berbentuk gel & kenyal macam gula2 tu. Kalau ada berisiko bagi kita yang kaum Islam sebab salah 1 sumber gelatin adalah dari babi. Dan ada gelatin dari tumbuhan. Korang kalau nak beli makanan ke apa2 sekali pun cek kandungan bahan dia. Kalau dia guna gelatin tengok jenis gelatin apa yang dia pakai. Nasib baik aku tak beli lagi.Bahaya!


Gelatin merupakan protein yang dihasilkan daripada sumber haiwan seperti babi, lembu dan kerbau iaitu daripada kulit, tulang dan sendi-sendinya. Selain itu gelatin juga boleh dihasilkan daripada sumber sayuran. Menurut kajian, 44% gelatin di dunia dihasilkan daripada kulit babi,  28% kulit lembu,  27% daripada tulang dan hanya 1% daripada sumber lain. 
Kajian ini jelas menunjukkan bahawa penggunaan gelatin dari kulit babi adalah begitu tinggi berbanding sumber sumber lain.Selain daripada gelatin dari sumber babi yang ternyata haram bagi umat Islam, gelatin dari sumber lembu juga diragui status halalnya kerana tidak dapat dipastikan sama ada lembu itu disembelih mengikut syariat Islam ataupun tidak. Sumber sini 


“Gelatin source is bovine” – maksudnya gelatin yang digunakan ialah gelatin lembu
“Gelatin source is porcine” – maksudnya gelatin yang digunakan ialah gelatin babi
“Gelatin source is bovine anda porcine” – maksudnya gelatin yang digunakan ialah campuran   gelatin lembu dan babi
“Vegicaps” – maksudnya kapsul yang digunakan adalah kapsul dari sumber sayuran.


    Aku punya terkejut lepas tahu tu sebab aku memang terlupa langsung nak cek ada cop halal ke tak vitamin jenama tu sebab brand tu dari Jepun. Terus aku cancel nak beli vitamin tu walaupun sedap.

    Lagi 1 lecturer aku cakap,kalau nak beli sebarang vitamin apa pun perkara paling penting sekali kita kena buat ialah :

  • cek logo halal
  • cek RDA dia sama ada melebihi dari tubuh badan kita yang memerlukan atau tak
  • cek bahan yang terkandung untuk buat vitamin tu
    Benda ni memang selalu kita terlepas pandang macam aku. Kita memang sedap je amik vitamin macam2 tanpa cek apa yang sepatutnye & lebih penting. Selain pada tu,senang2 korang amik je sumber vitamin A,vitamin E,C & lain2 dari sumber sayur & buah. Memang banyak sangat. Salah 1 buah & sumber yang kaya dengan vitamin ialah buah epal. Korang kalau makan epal jangan buang kulit sebab vitamin paling banyak ada kat kulit epal. Just basuh bersih2 je kulit dia.

     Especially vitamin atau colagen yang berbentuk softgel ni. Kena tengok soft gel yang dia buat untuk coated vitamin tu diperbuat dari gelatin & bahan apa.




    Tanggungjawab kita sebagai orang islam untuk utamakan status halal haram dalam pemakanan kita. Sebab itu semua akan jadi darah daging kita. So lepas ni sebelum nak beli apa2 pun cek dulu logo halal tu. Kalau nak makan vitamin cek dulu RDA dia sama ada sesuai ke tak dengan badan kita. Jangan terlalu rendah & jangan terlalu tinggi.

    Ok harap ape yang aku share akan dapat tolong korang tahu pasal ni. Sedikit sebanyak yang aku dapat ilmu dari cikgu aku,aku share dengan korang. Ok bye.



p/s : minggu depan aku tak bukak order pmc sebab supplier outstation

16 comments:

  1. ohoiiii saya mmg takkan beli laa gel bagai ni sebab saya tak reti telan pil.. kalau pil biasa tu boleh gigit.. kena beli pil yg bole gigit.. kalau gel x bole gigit.. hehehe.. tp kena check jugaklah halal ke tak kan..

    ReplyDelete
  2. ayooo jiha... hik3~ knp tak beli tablet je..

    ReplyDelete
  3. bukan setakat gelatin je berus gigi pun ade dibuat ngan bulu babi..mintak dijauhkan.

    ReplyDelete
  4. Oo..trima kseh ats info,,
    Bru survey nk crik vit c...

    ReplyDelete
  5. shaklee vitamin semula jadi yang terbaik

    ReplyDelete
  6. Bagus yer perkongsian ini...Ya Allah, dulu masa akak pregnant mkn pil minyak ikan yg berbentuk gelatin...sebotol besar...amik dari Hospital Pusrawi...hospital islam...harap sgt ia tiada gelatin yg berunsurkan babi...balik nih nak belek botol tersebut...tq so much dik :)

    ReplyDelete
  7. Kak yg coat vit tuh bole makan ke x ? Or cucuk pastu mkn minyak dlm tu je

    ReplyDelete
  8. Kak yg coat vit tu bole mkn ke x ? Or cucuk mkn minyak die je

    ReplyDelete
  9. Kak yg coat vit tuh bole makan ke x ? Or cucuk pastu mkn minyak dlm tu je

    ReplyDelete
  10. as long as dose vitamin tak melebihi safe upper limit dikira masih selamat tapi bergantung kepada jenis vitamin & kegunaan. contohnya kalau masalah kulit teruk dose vitamin C boleh up sampai 3 gram. but depends on jenis vitamin jugak ye :)

    ReplyDelete
  11. Assalamua'laikum :) nice post. maksudnya produk 21st century orang Islam boleh makan la walau kat botol tu xde tanda halal?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la tengah cari jugak ni tak jumpa.. Sebelum ni mkn shaklee vitc ada org kata tak elok untuk buah pinggang.. Skrang nk try 21st century vit a untuk mata silau tengah cari halal ke tak produk ni emm

      Delete
  12. As salam. Tapi kan..doc awk tu ckp die mkn vitamin c dr 21st century kan? Sy check kt 21st century tu pun takder logo halal, tp ade tulis kt sini using vegetable gelatin, bovine free. Boleh la kot. Huhuu

    ReplyDelete

Thank You For Your Comment. Will be reply later.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tekan Sini