Monday, February 20, 2012

pengalaman & hidup

Assalammualaikum

   Hai. Maaf, bile dah start kuliah memang tak dah la nak update selalu. Bz nyah. So hari ni nak bukak cite pasal pengalaman & hidup. Selalu kan orang kate pengalaman mengajar erti hidup yang sebenar. Yes, definitely true. Definitely works on me bebeh.

   Sepanjang 21 tahun aku hidup di bumi Allah ni macam2 pengalaman hidup yang aku dapat. Baik manis payau masin pahit semua lah. Nak tau ape? Meh nak share. Maybe pengalaman hidup aku tak same dengan korang tapi aku nak share dengan korang. Ok bebeh



   Pengalaman yang biase sangat orang alami for sure lah :

  • cinta
  • fail dalam exam
  • pasal family
  • hidup
    Macam2 kan. Tapi bagi aku pengalaman hidup yang aku alami mahal. Tak semua orang alami ape yang aku alami. Aku penah gagal dalam exam, aku penah gagal dalam bercinte sampai frust tonggeng2 nangis2 macam orang gile wei. Aku pon penah jugak fail dalam memilih future life aku. Tapi dari situlah buat aku reti sikit nak hargai hidup ni. Kalau tak memang hampeh.

   Aku berani cakap lah, orang yang tak reti nak belaja dari ape yang die penah alami tu loser. Sebab ape? Sebab bagi aku tak gune langsung kalau kite meratap je ape yang kite alami tu. Contoh kalau frust bercinte sebab pakwe tinggal kau kan. Its ok lah  kalau kau nak meroyan sehari 2 tapi jangan sampai berbulan2 kan. Buang mase!

   Aku pon penah gagal dalam exam sampai terlintas dalam otak aku ni nak quit je belaja weh. Tapi tu sume setan2 yang hasut. Kau tahu ape yang sangat2 penting bile kite ngadap semua2 ni?
  • Allah
  • mak ayah
  • kawan2
  • diri sendiri
  • buku
    Korang pikir lah sendiri ye. Kite ade Allah yang sentiase dengar ape yang kite luahkan. Kite ade mak ayah, kawan2 yang bergune yang tak gune tolak jauh2. Motivate diri sendiri ok. Kalau rajin tu bace lah buku2 motivasi ke buku2 agama ke kan. Thats the way i did.

   Tak perlu nak meratap kesilapan & kegagalan lepas sebab tak beri ape2 ganjaran pun. Ape yang boleh kite buat kenang balik ape yang dah berlaku & ubah ke arah yang lebih baik. Betul tak. Aku sembang lebat kan tapi itulah hakikat yang sebenar. Bukan hidup kalau tak de pengalaman.

   Cube kau bayangkan, kau meroyan kalah orang mati laki, nangis sampai lebam2 mate tapi laki yang tinggalkan kau tu senang lenang gembire dengan minah lain. Tak ke kau rase tak gune manusie macam tu? Dan tak ke kau rase "oh bodoh gila aku nangis sebab orang yang x reti jage hati aku?". So always motivate urself ok sayangs.Be positive. Jangan selalu cengeng je. Cube try jadi kuat even dimaki sekali pun. 



   Fail dalam exam bukan fail selamenye der. It just a number on a paper. Wah! Haha. Time aku down bagai nak gile hari tu meroyan gak naseb baik ade mak ayah dengan kawan2 yang support kalau tak mati kering aku meratap kesepian haha. So jangan give up sangat bile fail tu ye. Belaja jangan main2 tau adik2, jangan sebok bercinte sangat tau tau. Exam tak masuk bab cinte. 

    Alamak! Panjang pulak. Tapi itu lah cite nye. Hidup ni sekali je. Bile lagi nak rase hidup susah, sedih senang gembire kan. Perjalanan aku sendiri pon jauh lagi. Tak tau lagi ape yang akan terjadi akan datang. Tu semua kerja Allah. Cume kite hambe Dia berdoa je semoga kite diberi kekuatan untuk tempuh ape pun dugaan yang bakal datang. So, jangan jadi bodoh & bute sebab cinte. Pengalaman hidup jugak banyak sangat ajar aku hidup sebenar & jadikan aku lebih matang. Bukak mate aku

     Done. 1 more thing, glad to have u guys dalam dunie blog ni. Most of u sangat baik & peramah dengan aku. Aku sayang korang even tak pernah langsung jumpe di alam realiti tapi u guys makes me happy dengan relationship di alam maya ni. Mostly ape yang aku taip dalam blog usang ni adelah pengalaman aku sendiri. Aku share dengan korang sebab aku rase korang pon penah alami ape yang aku alami kan. So its fair Twitter ade fb ade rajin2 lah tegur. Ok. Tata

Allah tak kan menguji hambaNya diluar kemampuan mereka. 

p/s : dan bile cikgu sekolah rendah aku bace blog ni & kate kagum dengan gaya santai penulisan aku, aku rase nak tutup muke dengan baldi sambil kembang hidong haha! 

8 comments:

  1. baru terdetik.

    dalam hati..
    aku bukan hamba utk kelemahan diri, aku bukan lemah utk durjana manusia.."


    kena bangun dan teruskan hidup :')

    ReplyDelete
  2. semua tu pernah terjadi kat lisa. setuju psl Allah tu. Dia selalu ada utk kita, mak ayah lagi.. :)

    ReplyDelete
  3. cik najihah..ada bakat menulis..all the best..ye

    ReplyDelete
  4. dr semua tu la kite belajar terima kenyataan, redha n tabah..

    ReplyDelete
  5. hidup ni kalau tak ada pahit, tak ada manisnya..
    setiap apa berlaku ada hikmah :)

    ReplyDelete
  6. GBM pernah gagal dalam exam. Betol. Frust menonggeng. Menangis air mata darah dah tak guna time tu.. Tp GBM bersyukur, lepas peristiwa itu GBM lebih kuat. Alhamdulillah..

    ReplyDelete
  7. pengalaman yang buat kita matang dan jadi kuat. ak2 pengalaman yang gagal. :)

    ReplyDelete
  8. Satu yang saya pegang, "Dont disappoint the people who believves in you". So, bila kita pegang dengan prinsip ni, kita tak bolehlah nak musnahkan harapan ibu bapa, apa yang mereka harapkan dari kita.

    ReplyDelete

Thank You For Your Comment. Will be reply later.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tekan Sini