Tuesday, July 31, 2012

Ajaibnya Ramadhan. Subhanallah

Assalammualaikum..

    Hari tu kan ade topik ni kat Semanis Kurma. Aku pun nak share dengan korang ape yang ajaibnya bulan Ramadhan ni seperti yang dikatakan oleh Ustazah Baiyah katekan. Oh. Sebelum aku terlupa aku suka sangat2 bila Ustaz Haslin mengaji. Ala2 hindustan. Tak caya meh sini tengok.

     Bulan Ramadhan datang setahun sekali je. Itupun kalau kita sempat nak bertemu ramadhan ni. Kalau dah habis nyawa? Mintak simpang. Sini aku share antara oeristiwa yang berlaku di bulan Ramadhan :
  • Perang Badar
  • Pembukaan Kota Mekah
  • Perjalanan Nabi Muhammad saw ke Tabuk
  • Nuzul Al Quran
  • Khalid Al Walid meruntuhkan berhala
  • Penyerahan Bandar Taif
  • Pembukaan Andalus (sepanyol)
  • Tentera Islam mengalahkan tentera Mongol
     Jadi kita yang manusia biasa ni tak de alasan nak ponteng puasa & jadikan puasa tu alasan sebagai penat lapar & dahaga. Sesunggunya malam yang ditunggu2 oleh semua umat Islam adelah malam Lailatul Qadar. Subhanallah. Nikmat orang yang dapat merasai malam itu sangat besar bagi aku & tak terkata.
     Dalam semanis kurma tu ada cerita yang mana seorang perempuan ni disahkan tak boleh mengandung lagi. Tapi berkat dia berdoa sepanjang bulan ramadhan dia disahkan hamil pada 1 Syawal. Ajaib sangat2 bila ustazah tu cerita. Bak kata ustazah 'sambutlah kedatangan bulan ramadhan itu sebagai mana kita menyambut kedatangan kekasih kita'.
      Berkenaan isu 15 ramadhan di mana katanye akan datangnya suara dari langit itu belum tentu sahihnya. Bak kata Ustaz Haslin "yang takut pada semua benda itu hanyalah orang yang tak beriman saja. Malah lagi baik jika terjadinya di bulan ramadhan sebab ketika itu kita sedang bertaqwa kepada Allah". Kagum dengan jawapan ustaz. Semoga kita semua dilindungi
      “Ya Tuhan Kami, janganlah Engkau jadikan hati Kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada Kami, dan karuniakanlah kepada Kami rahmat dari sisi Engkau; karena Sesungguhnya Engkau-lah Maha pemberi (karunia)”. (Ali Imran:8)
    10 hari permulaan puasa ku mengharapkan rahmat dari ALLAH, 10 hari mendatang ku mengharapkan maghfirah dan 10 hari di penghujungnya ku mengharapkan kebebasan dari api Neraka.
p/s : salam ramadhan yang ke 11 semua 

12 comments:

  1. Alhamdulillah..betapa besarnya kekuasaan Allah kan...

    ReplyDelete
  2. bulan puasa jgn jadi alasan utk malas..hehehhe

    ReplyDelete
  3. bila dtg ramadhan, akak jd sayu je..

    ReplyDelete
  4. jihah..ayut dtg :) tang peristiwa tu memang nk tahu.thanks share ea :)

    ReplyDelete
  5. bulan Ramadhan penuh keberkatan :)

    ReplyDelete
  6. nice sharing..hargai lah bulan nie selagi masih bernyawa..takut tahun depan dah xsempat nak bertemu dgn bulan nie lg..:)

    ReplyDelete

Thank You For Your Comment. Will be reply later.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Busuk Yang Wangi