Monday, March 19, 2012

indahnya ujian yang Allah berikan

Assalammualaikum

    Hai. Aku tak tahu kenape tapi aku nak update entry ni. " Jangan terlalu sayang dikhuatiri akan membenci, jangan terlalu benci akan dikhatiri menjadi sayang". Common statement kan. Yup aku akui statement ni sangat2 betul & mempengaruhi. Kenape aku cakap macam tu? Ok lets begin. Lepas bace entry ni aku harap sebahagian dari beban & rase perit aku sepanjang minggu ni terlepas. Dan korang yang membaca, aku harap kalau ada yang tidak berkenan sile maki dalam hati. 

     Aku akui aku bukan lah manusia yang pandai berkata2, yang sempurna dimata semua orang. Aku perempuan yang selalu buat salah yang selalu buat silap tanpe aku sedar. Even tak nampak tapi aku tahu aku ade buat silap disebalik tutur kate aku dalam lisan atau pun disebalik kate2 aku dalam text mesej. Tapi at least let me know. Awak awak, tak semua perkara kita boleh tahu dengan berfikir & hanye berdiam diri. Kadang2 berterus terang itu lebih baik dari terus mendiamkan diri tanpe berkata apa2. 


     " Bila dah jatuh sayang & cinta maka menangislah, dan bila dah jatuh benci maka bergembiralah". Bila kita pernah menyatakan kita terlalu sayang & cinta kepada sesuatu atau seseorang itu, kite akan menangis tanpe sedar. Dan bile kite dah benci sesuatu & bende tu kite akan gembira lambat atau cepat. Sebab tu dalam sesuatu perkara kite tak boleh terlalu cepat selesa. Sama dengan perasaan. Once bila terdetik dihati dah sayang, simpan sedikit kebencian dihati agar tak terlalu sayang & tak terlalu terseksa dikemudian hari apabila dikecewakan.

      Semalam tengah2 aku buat tuto math aku termenangis. Tiba2. Aku pun tak tahu kenapa. Dalam hati aku cume ade 2 perasaan je mase tu. Benci & marah. Ye. Tu memang semua setan punye hasutan niat nak pesongkan hati aku dari fokuskan kat tuto tapi aku tahu disebalik itu ade hikmah yang Allah bagi kat aku untuk aku sedar yang aku dah tak boleh bertahan. Perasaan benci & marah meluap2 sampai kan aku menangis bila sedar perasaan tu ade untuk orang yang aku sayang. Keji sangat aku rase mase tu. Subhanallah.

     Allah Maha Kaya. Allah Maha Mengetahui semuanya. Aku serahkan semuanya pada Dia sebab dah tak mampu nak buat ape2. Mungkin dari pandangan orang lain akan ade pandangan yang bercanggah dengan aku mungkin :
  • perasaan aku dimase itu je
  • situasi aku & dia yang tengah worst
  • takdir
     Thats why wujud ayat bahagia tapi mungkin tak selamanya. Ini qada' & qadar yang tertulis untuk aku. Kalau korang kat luar sana same dalam situasi macam aku, please. Give me your words. Remaja. Masing2 ade perasaan ingin tahu. Bile umur dah makin meningkat banyak perkara yang berubah & mengubah persepsi kite. Orang yang dahulunye kite rase kite boleh percayekan die 100% sekarang tak boleh pakai lagi. Yelah bile diberi hati tidak dihargai tidak dijaga malah dihancurkan kepercayaan itu. See. Too painful & horrible nyah. 

    Bila aku menangis sebab soal perasaan ni aku selalu terpikir " kenape aku yang Allah pilih untuk menangis & kecewa?", "aku tak layak kah untuk bahagie macam orang lain?", " dah tak ade ruang lagi untuk aku rasa cinta manusia?". Semua pertanyaan tu aku selalu pikirkan. Disebalik senyuman aku tak de sape tahu yang aku tengah tanggung sakit yang teramat sangat. Tak de sape yang tau aku tengah kecewa yang amat sangat. Apelah sangat dengan tampakan luaran kan. 


    Ok positif thinking. Aku anggap semua ni ujian & dugaan dari Allah. Allah takkan menguji hambaNya dengan ujian yang tak tertanggung oleh kita. Alhamdulillah semua ni aku boleh hadapi. Senyum walaupun menangis. Senyum walaupun pahit. Sebab semua tu tak jadi kudis pun buat aku untuk terus kehidupan. Cuma yang aku perlukan sokongan dari orang sekeliling termasuk kalian semua.

   Aku mintak maaf kalau entry aku yang ni buat korang tak paham, annoying semua tapi aku tak tahu aku nak luah kat mana. Akan ada hikamh yang lebih besar buat aku kan. Hope so. Please, give me your words to let me still hold on. Thanks.

“Sesungguhnya orang-orang yang bersabarlah sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira.” (Az-Zumar: 10) 



   p/s : aku jauhkan diri bukan untuk tambahkan kesedihan tapi untuk diri kamu. :)

20 comments:

  1. sis... i know ur strong gurl..
    yea, setiap dugaan yg di brikan ade hikmahnye..dan Allah tahu yg sis Najihah boleh tanggung sume tu kan...
    sebab jangan risau selepas bersedih Tuhan akan menghadirkan kegembiraan..inshaallah.. ^_^

    ReplyDelete
  2. lisa pernah juga rasa cmni. memang sakit bila dah percaya gila-gila pastu dikhianati..x salah kalau ada sikit rasa benci kat org yg kita sayang tapi susah sangat nak tanam perasaan tu..kan? hm be strong!! :)

    ReplyDelete
  3. kadang apa yg kita suka itu, bukanlahyg terbaik buat kita dan kadang apa yg kita tidak suka mungkin ada kebaikan untuk kita...

    ReplyDelete
  4. tiap apa yg terjadi ada hikmah
    sama ada kita di bawah atau di atas
    di benci atau di sayangi ttp ingat
    pada Allah.hey hey!

    ReplyDelete
  5. @kinchnaf

    thanks syg...for ur words..
    tenkiu very much..hope so..hoping foe Allah's miracle

    ReplyDelete
  6. sabar banyak2 yang..sesungguh Allah sedang menguji hambanya :)

    ReplyDelete
  7. erm..sabar ye..semua tu ujian dariNya...

    ReplyDelete
  8. anggap je apa yg berlaku pasti ade hikmah nya
    dh jangan sedih2 k

    ReplyDelete
  9. x apa..luahkan ajer kat blog ni...

    moon sendiri pon suka luahkan kat dalam blog.. dah mcm diary...


    moon paham situasi... sbb apa yg kita rasa..lebih kurang sama..

    senyum wlpun hakikatnya kita menangis.. senyum wlpun hakikatnya sangat pahit...

    apa yg penting.. kita kena sentiasa berfikiran +ve...

    dan yakin pada Allah.. kerana Allah lebih mengetahui apa yg terbaik utk diri kita...

    ReplyDelete
  10. ujian melatih agar lebih dewas..:)

    ReplyDelete
  11. tak annoyed with those pun jihah. :) tahu jihah nak luahkan sesuatu tapi takpe kalau rasa nk nangis..nangis je. lepas tu teruskan dengan focus and tuto tu. Allah bg kita boleh nangis sbb tu satu nikmat untuk legakan hati :) tk care jihah. jgn fikir sgt ok.

    ReplyDelete
  12. Saya pernah mengalami kedua-dua situasi.
    Pertama, bila saya teramat sayangkan seseorang tu, dia pergi tinggalkan saya, tanpa sebab, setelah rapat hampir 3 tahun. Memang sedih, ambil masa untuk lupakan, sampai susut badan.hehe..
    Kedua, bila saya sangat bencikan seseorang ni, tiba-tiba wujud perasaan sayang yang tak disangka-sangka. Alhamdulillah, Allah tetap bagi peluang untuk saya rasa gembira, bahagia.
    And 1 thing Najihah, don't forget to pray. Allah will listen to you..Chill!

    ReplyDelete
  13. Saya pernah mengalami kedua-dua situasi.

    Terlalu sayang hingga membenci, dan terlalu membenci sehingga timbul perasaan sayang yang tidak disangka-sangka.

    Alhamdulillah, Allah masih bagi peluang kat saya untuk rasa gembira, rasa bahagia.

    Apa-apa pun Najihah, don't forget to pray. Allah will listen to you. Chill ya =)

    ReplyDelete

Thank You For Your Comment. Will be reply later.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Busuk Yang Wangi