Tuesday, August 14, 2012

RESEPI- Cornflakes Ball

Assalammualaikum..

    Hari ni aku terlebih rajin nak buat kuih raya lagi. Almaklumlah semangat nak bawak balik kolej kan. Nak kasi kesayangan rasa pun ada haha. Ok done. Jom aku share resepi. This is one of my feveret kuih raya. Tipa tahun tak de kuih yang ada cornflakes tak sah.


Bahan2

  • 195g mentega
  • 175g tepung gandum (aku pakai 200g & ayak)
  • 75g gula halus
  • 2 biji kuning telur
  • 88g tepung jagung
  • cornflakes (suke hati korang nak letak banyak mana. Aku letak banyak. Lagi sedap)
  • badam cincang (optional)
  • esen vanila
Cara2
  1. Pukul mentega & gula halus sampai kembang.
  2. Masukkan telur kuning & esen vanila. Pukul rata
  3. Masukkan tepung gandum & tepung jagung. Kacau perlahan2 sampai jadi doh.
  4. Masukkan badam cincang & cornflakes yang dah dihancurkan. Uli balik
  5. Buat bulat2 @ ikut suka korang nak buat macam mana pun & letak atas dulang pembakar.
  6. Bakar pada suhu 160 dalam masa 20 minit.
  7. Siap
Nota : masa uli jangan pakai tapak tangan ye nanti adunan jadi keras. 

p/s : cookies cip coklat aku hampir habis! Bahaya ni tak sempat raya lagi. Kena sorok

6 comments:

  1. wah...favorite sis jgk nie.pandai mkn je, tak pandai buat.hihi~

    ReplyDelete
  2. wah..rajinnya adik najhah ni..seronok tgk main masak2... nmpk menarik! sorok tau.. kang takde biskut raya pulak..ehhee

    ReplyDelete
  3. tahun ni saya buat cornflakes madu je...:)

    ReplyDelete
  4. haha... ini kalau kena gayanya mmg sedap sangat tahu!

    ReplyDelete

Thank You For Your Comment. Will be reply later.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Busuk Yang Wangi