Saturday, April 19, 2014

Godaan Bekas Kekasih

Assalammualaikum

   Amboi tajuk aku. Sound weird & ganas. Pedulik lah. Aku nak buat entry yang mungkin atau sikitlah ada kaitan dengan aku lah kot. Terpulang nak nilai macam mana. Sebelum aku mulakan entry, aku terlebih-lebih mintak maaf dulu kalau entry ni dianggap mengaibkan atau pun apa. Mintak maaf.

   Godaan bekas kekasih.

    Siapa pernah alami? Tak kisahlah korang tuan punya badan ke, gf/bf nya ke, si penggoda ke. Mesti korang tahu apa rasa bila bf/gf, suami/isteri atau orang yang korang sayang digoda orang ketiga kan. Or so called 'bekas kekasih'. Aku boldkan lagi.

    Sebenarnya, pendapat aku doesnt matter pun dengan bekas kekasih ni. As long as dia tak ganggu hubungan kita dengan partner kita sekarang kan? Tapi once bila dia dah start ganggu partner korang, so then apa yang korang buat? To be honest, aku pun pernah alami. Baru-baru ni. Hampir buat hubungan aku dengan ijam porak peranda lah jugak. Apa aku buat? Ok once aku dapat tahu apa aku buat?

  • tanya direct 
Ini perkara terbaik. Pegi tanya terus kat partner kita. Tanya every single thing. Kalau kau tengok partner kau duk masam masam manis je muka, tak duduk diam gelisah tandanya dia ada buat salah lah tu. Yang kita tak tahu kan. Tapi nanti dulu! Jangan marah dulu. Sabar.
  • control emosi
Yang ini paling penting. Memang rasa nak baling kerusi jugak kat muka partner kita bila once kita dapat tahu dia contact dengan ex dia kan. Tapi sabar. Jangan cepat melenting. Dalam situasi ni kita kena bersikap rasional. Ha gitu. 

Masa mula-mula aku tahu ex ijam contact dia balik & kat situ ada 2 way communication, aku try control emosi aku. Aku tak terus direct sembur ijam. Kalau ikutkan hati & syaitan yang membisik ni, memang alamatnya terus aku sound ijam. Tapi itu semua tak kan dapat selesaikan masalah. Takkan.

Dalam aku control perasaan marah, sedih, kecewa aku terasa nak pecah jugaklah dada ni. Macam-macam benda yang aku fikir. Tapi kita kena sabar. 
  • let it go
Depends. Ada certain orang boleh lupakan benda tu macam tu je. Tak amik kisah dengan soal ex bf/gf dia. Bagi aku, kalau tak bertepuk sebelah tangan, tak berbunyi kan. Paham? Maknanya kalau bukan ada yang melayan, orang tu tak akan teruskan niat dia. Or maybe si penggoda tu tak reti bahasa. 

Aku? Berkali jugak aku biarkan benda ni. Sampai 1 masa aku rasa too much & aku berhak marah dan rasa cemburu sebab ex dia over. Dulu mungkin aku just ask, know & let go tapi bila dah jadi lagi worst sekarang, aku jadi susah ah nak lupa. 
  • take it easy
Not easy weh. Kalau sekali 2 boleh kot. Tapi kalau dah berkali-kali mana nak easy nya. 



   Dalam situasi ni, ada 2 orang yang kita perlu tanya & kenal pasti. ( Partner & ex partner kita)

  •    Partner
 Apa-apa pun mesti kena tahu dulu pasal ex partner kita kan. Bukan nak kata cemburu & tak kata langsung tak bagi kawan. Tapi depends la macam mana dia treat ex dia. Kalau over melebihi kita sebagai partner dia, itu wajarlah kita nak marah & cemburu kan. 

Tapi jangan terlalu mendesak partner kita. Ya, memang kita berhak cemburu & marah tapi kena jugak ingat kita tak ada hak nak kongkong hidup dia. Tak best lah gitu. Dia pun ada life dia sendiri. Sebab tu aku kata depends cara dia treat ex dia. 

Bagi si partner ni, kalau rasa sayangkan hubungan korang dengan future partner korang ni mungkin kena amik cara untuk pertahankan hubungan korang kot. 

- tak payah layan. Habis cerita. Kalau dilayan lagi penggoda tu suka. 
- lupakan terus. Yang lepas biar lepas. Fokus dengan yang baru & akan datang. Buat luka hati buat apa.
- terus terang. Biasakan diri untuk berterus-terang dengan partner masing-masing. Or else this thing will become worst & worst.
  • Ex Partner
This is the most critical one. Ada ex yang reti bahasa nak terima hakikat yang ex dia dah ada orang lain. Dan ada juga ex yang move on. Tahu fikir tak elok kacau hubungan orang. Nak kacau boleh lah unless kalau ex dia still single kan. Kalau dah tau ex dia dah ada lain yang still nak teraba-raba mencari balik ape kes. Tu macam nak makan tayar je. 

Macam yang sebelum ni aku cakap. Kalau tak ada yang melayan, tak kan jalan kan. Itu lah dia. Mungkin, partner kita layan or mesej balik ex dia sebab nak jaga hati dia. Konon. Habis hati kita sebagai partner untuk masa depan tak nak pulak jaga kan. 

Terlanjur aku dah buat entry ni, kepada ex kat luar sana korang patut buat macam ni kot :

- move on. Please. Memang tak senang tapi fikirlah daripada menjahanamkan hubungan orang lain. Tak elok
- terus terang. Directly cakap apa yang kau nak sebenarnya dari orang yang kau cari. 
- cari lain. Senang. Agak-agak tak boleh nak cari lain postpone dulu. Asalkan jangan jadi penggoda.
- bincang. Kalau ex kau still single then yes korang boleh discuss cara nak continue balik hubungan korang. Tapi kalau sebaliknya, better back off. 

   Ya. Dalam entry ni aku agak emo sebab benda jadi kat aku. Tak senang aku nak biarkan sebab dah 3 kali benda yang sama terjadi. But i put trust on Allah swt ini adalah dugaan aku dengan dia sebelum aku move on ke alam yang baru nanti. Eh! Mungkin dengan dugaan macam ni lebih kuatkan hubungan & rasa percaya antara 1 sama lain. Mungkin. 

   Dan ya. Dulu aku pernah ada dalam situasi jadi ex. Aku ada juga niat nak cari balik ex aku bila once aku tahu dia ada yang lain. Tipu kalau aku rasa tak menyesal. Its normal rasa macam tu. Tapi fikir lah balik. Sampai bila nak tagih kasih sayang orang yang dah ada rancangan masa depan dengan orang lain kan. Sampai bila nak seksa diri sendiri tagih perasaan kat orang yang dah ada pengganti kita. Dan tak rasa bersalah & malu ke ganggu hubungan orang lain. Useless. Fikirlah. 

   Tapi apa pun, aku mengharapkan pengakhiran yang baik dalam setiap hubungan. Yang penting kita sebagai partner kepada partner kita kena fikir jauh. Aku fikir macam-macam bila semua benda  ni terjadi kat aku. "Apa family aku akan cakap kalau aku clash dengan dia?", "apa family dia cakap nanti", "mampu ke aku nak cari bahagia lain". Macam-macam. Family masing-masing mostly hampir tahu hubungan aku dengan dia. Dah plan nak move on hubungan ke gelaran yang lagi better lagi. InshaAllah. Banyak benda & orang yang kena fikirkan. So kita, kena fikir tu semua. 

   Kalau dulu yela aku couple sebab suka-suka. Tengok kawan-kawan ada pakwe aku sibuk nak jugak. Teruk gila. Tapi sekarang lain. Usia matangkan kita. Pengalaman banyak ajar aku. Sekarang couple untuk masa depan. Rancang untuk masa depan. No more main-main. 

   Lagipun kalau nak difikirkan sampai bila kita dengan partner nak bergaduh masam muka disebabkan masalah yang sama kan. Masing-masing kena ada sikap saling percaya. Kena pertahankan hubungan masing-masing. Kalau rasa sayang kat hubungan tu lah. 

   Mungkin ada yang anggap point entry aku kali tak bagus, mengajar orang-orang bercouple, buat itu ini yang tak sepatutnya. Atau mungkin akan ada yang kata "baru bercinta dah up entry macam ni. Annoying." Macam aku cakap. Terpulang pada korang nak judge macam mana. I dont even ask u to trust, read & put your judgement here. Terpulang. Tak suka tak apa. 



   Dan kepada bekas-bekas kekasih yang wujud kat luar sana,

Aku rasa, kalau kau dah tahu orang yang kau selalu contact, pujuk, tanya segala macam persoalan yang dulu nya kau tak pernah tanya & kau hilang dia atas sebab salah kau sendiri, kau yang tinggalkan, aku rasa kau better lupakan. Better move on. Better belajar terima hakikat. Better back off dalam bahasa kasar sikit. Kau dah tahu orang tu dah ada masa depan dengan orang lain, jangan kau nak keruhkan lagi hubungan yang dah dia bina dengan orang lain tu. Jangan kau ganggu hubungan dia dengan kesalahan yang pernah kau buat dulu. 

Sekali 2 kau tanya khabar on behalf of friend then its ok lah. Tapi kalau dah sampai merebak merepek kisahnya then its too much lah brother sister. Tak salah kau nak contact balik dengan ex kau, tapi berpada-padalah. Kalau ex kau single tak pe lagi. Lantak kau lah nak buat apa. Tapi kalau kau dah tahu apa jawapan dia kat soalan kau, rasanya fahamlah kot nak buat ape. 

Stop and please stop asking "u masih sayangkan i lagi?", "u dahtak ada perasaan kat i lagi?", "i masih sayangkan u", "u serious ke dengan dia?" dan segala macam. Benda-benda tu semua boleh menimbulkan gaduh kot.

Cuba, cuba, cuba kau yang ada kat tempat aku. Aku yang datang menagih kasih & melalut dengan partner kau sekarang, ada rasa nak lempang aku tak? Ada kan. Macam tu lah rasanya. Fikir lah. Jangan jadi bodoh sebab seorang perempuan & lelaki. Best of luck kepada bekas-bekas kekasih kat luar sana. Ada yang lebih baik Allah tentukan untuk kau. InshaAllah. Nanti aku hantar kad kawin aku kat kau. By hand. Official. 

   Sebelum aku lupa, entry aku ni juga berdasarkan apa yang blogger Namee Roslan tulis dalam entry cemburu ni. Aku agree 200% dengan setiap apa yang dia taip. 

Last, dalam perhubungan lebih-lebih lagi nak akhiri hubungan dengan ikatan akad nikah kena ada banyak point :
  • give & take
  • yakin 
  • percaya (simpan sikit rasa kurang percaya. Jangan terlalu percaya)
  • restu ibu bapa
  • niat untuk halakan hubungan ke jalan yang Allah redha (nikah lah)
  • usaha pertahankan hubungan
  • kalau jodoh tak kemana 

Sekian.

1 comment:

  1. setuju!klw bertepuk sebelah tgn mmg x berbunyi...*tetiba rse geram membuak sbb pernah alami situasi cmni jgk..

    ReplyDelete

Thank You For Your Comment. Will be reply later.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tekan Sini