Friday, May 10, 2013

5 Tips/Cara Handle Hidup Di Matrikulasi

Assalammualaikum..

   Hai! Dikesempatan ini aku nak share dengan korang life aku masa aku kat matrik & cara nak handle dia. Bakal anak buah aku pun bertanya bertanya pasal matrik & cara pemakaian semua. Sempena aku dah 3 tahun lebih tinggalkan dunia matrik ni aku nak share dengan korang cara aku handle life aku kat sana.

   Mesti majorit antara korang yang dah masuk matrik tahu suasana kat matrik macam mana kan. Ape macam best ke,seksa ke,sadis ke? Masing2 ada feedback masing2. Aku? Bagi aku hidup kat matrik adalah hidup student yang paling best & bz seumur hidup. Even duduk kat matrik setahun je pun tapi rasa bertahun2 sebab rapat dengan kawan sekelas & sebilik. So meh aku share dengan korang.



  • dont delay your work!
Work kat sini means segala tuto & homework yang korang kena buat. Jangan tangguh2. Kalau aku dulu time malam je mesti aku akan proceed buat tuto. Tentukan sendiri. Jenis aku kat matrik memang tak lah nak delay kerja even setan berduyun2 menghasut "tak payahlah buat lagi,lambat lagi nak hantar". Nampak tak? Lagi kau delay banyak kerja lagi seksa hidup kau. Trust me.
  • buat timetable
Jenis aku actually tak berapa nak minat sangat hidup kena ikut timetable. So, cara aku memang aku praktikkan balik dari kelas petang tu aku akan tidur. Malam start pukul 8 atau 8.30 malam aku akan start buat latihan atau pun tuto. 

Then bila aku rasa rajin nak bangun, lepas subuh aku akan stay & study. Seriously that was a very pleasant & suitable time to study. I bet u. But depends pada masing2 ok. 
  • hiburkan diri 
Caranya,setiap weekend aku akan tengok cerita korea ataupun cerita2 lain. Weekend memang aku jarang sentuh buku sebab 5 hari dah penat mengadap buku almost 24/7. Otak kita sekali sekala kena rehat jugak kalau tak nanti jem.

Tak pun weekend aku pegi keluar bandar. Aku dulu matrik gopeng,perak. So otw nak ke bandar tu memang agak lamalah. Pegi lah karoke ke tengok wayang ke. Hiburkan diri korang ok. Itu mesti sebab jangan biar badan & otak kita pasif je.
  • keluar riadah dengan kawan2
Petang lepas lecture tu pegi lah jogging ke jalan2 sekitar matrik tu. Aku admit zaman aku dulu memang aku paling malas nak keluar nak beriadah bagai sebab aku lagi suka duduk bilik & tidur. Haha. Teruk gila aku. Sangat tak sihat.
  • selalu jumpa lecturer
Paling best bila kat cubicle tu berderet je student jumpa lecturer. Kalau kitorang dulu jumpa lecturer tu 1 habit. Most of the time kalau free mesti jumpa lecturer nak2 time study week. Korang nanti jangan malas2 jumpa lecturer ye sebab tak semua benda kau boleh faham & catch up masa lecture. Unless kalau kau betul2 genius. 





   Itu jelah cara aku. Cara korang yang lain? Tapi aku bet lah, memang kehidupan kat matrik sangat2 best even sekejap je. Setahun duduk matrik memang tak rasa langsung. Time nak habis matrik tu aku rasa nak menangis sepuasnya sebab berpisah dengan kawan2 rapat. Tu lah kenangan. Korang nanti jangan pulak sia2kan peluang korang time kat matrik ok.

   Bagi adik2 yang bakal daftar diri kat matrik nanti,aku ucapkan selamat belajar & all the best. Matrik memang susah pada awalnya, tapi kalau kau follow the flow & yakin pada diri memang aku konfirm memang boleh score punya. Dont worry lah. 1 je yang korang kena tahu bila duduk kat matrik ni. Kalau rasa nak yang terbaik, u have to struggle. Aku dulu kurang struggle so aku tak berapa nak pandai sangat sebab tu tak dapat teruskan cita2 nak jadi doktor. Haha.

    Ingat, belajar elok2. Jangan nak culture shock sangat ok. Btw siapa sini dapat matrik perak? Sep sikit. Kirim salam rindu dekat blok teja ok. Bye!

13 comments:

  1. kenapalah masa belajar dulu saya tak baca tips2 ni kan.. kalau tak, tak ada lah bungkus belajar dulu..hehehe

    ReplyDelete
  2. yeah..zaman matrik mmg yang paling best skali!

    sedih bila nak berpisah dengan kawan2 sbb dah rapat :)

    ReplyDelete
  3. haa betul la tu....mmg sama apa rasa time matrik dlu..

    ReplyDelete
  4. Salam perkenalan..Zai dulu pon masuk matriks, tp matriks n9. dah 4 tahun tinggalkan matriks..rasa rindu sangat. Memang tak dinafikan zaman belajar kat matriks adlh paling best sebab rapat dengan kawan2 yg sama praktikum dan sebilik.

    ReplyDelete
  5. org yg alami je tau cmne rasanya kan..hihi

    ReplyDelete
  6. Owh..matrix gopeng..sbelah je dgnigop kan?? Adik kat sana...kite 27 nimdaftar matrix pahang ;) jenguklah blog kite ehhh

    ReplyDelete
  7. akak, thx for the tips.. memang lately saya duk cari entry pasal life di matrikulasi. 27 ni nak daftar.. cuak. btw.saya dapat matrix gopeng:)

    ReplyDelete
  8. hai saya baru aje baca blog ni..saya dulu matrx gk..kolej mara kulim tapi dulu saya malas2 sikit (banyak malas sebenarnye)..hehehe..tapi Alhamdulillah dah berjaya U n grad da sekarang. da keje pun..kikiki..tapi memang bez pun zmn blaja dulu..dari sekolah smpi U

    ReplyDelete
  9. Thanks kak Jiha. Tips ni sngt bermakne bg saya. Anyway saya bakal student KMPk dan pd 27mei sy akn mendftr. Saya asal dari melaka. Jauh kan?? Thanks again. KMPk please b nice with me !!!!

    ReplyDelete
  10. Saya bakal kmpk wuhuw. Nice entry !

    ReplyDelete
  11. Saya bakal kmpk. 26 mei ni daftar. thanks kak, share tips2 niee :)

    ReplyDelete
  12. I'll be there.. thanks utk tips ni..

    ReplyDelete
  13. Matrik perak mu tunggu aku datang :p

    ReplyDelete

Thank You For Your Comment. Will be reply later.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tekan Sini