Friday, November 16, 2018

Tanda Kematian- Benar!

Assalammualaikum


Hai. Alhamdulillah ramai yang datang baca blog aku pasal post arwah abah aku yang lepas. Tak kurang juga ramai yang datang, mesei ucapkan takziah kepada aku dan juga yang mendoakan arwah abah. Alhamdulillah.Terima kasih aku ucapkan. Tak terbalas.

Hari ni aku nak sambung pasal tanda kematian arwah abah yang sempat aku perasan lepas abah meninggal. Niat aku publish post ini bukan untuk menunjuk atau membuka aib. Bukan. Tapi sebaliknya untuk share dengan korang. Mati itu sebenarnya dekat je dengan kita . Perasan atau tidak je.

Aku rujuk sumber dari sini untuk tanda kematian bagi seseorang itu. Ingin aku ingatkan, aku hanya refer dari article, sejauh mana kebenaran nya wallahua'lam. Aku nak share dengan korang apa yang arwah abah sempat alami 2 minggu sebelum dia meninggal.


  • nampak bayang seakan kotak bila nak tidur
2 minggu sebelum abah meniggal abah demam. Aku ingat demam sebab cuaca yelah sebab aku baru balik bercuti dari Cameron Highland masa tu bawak family semua bercuti. Then mama kata dia demam and tak dapat tidur.

Mama kata abah tak boleh tidur dia kata masa nak lelap je nak tidur dia nampak bayang kotak banyak-banyak. Aku macam pelik lah apa benda tu. So bawak pegi jumpa ustaz takut ada benda yang kacau dia. Mujur, hanya lemah semangat je.

Rupanya lepas arwah meninggal baru teringat. Mungkin bayangan kotak yang arwah abah nampak masa nak tidur tu adalah bayangan keranda dia. Aku terkejut sebab nak kata tak, pelik. Nak kata ya, betul juga. Sebab semuanya jadi tiba-tiba!

Arwah abah tak tidur 2 hari sekali dengan mama. Dia kata dia takut. Allahuakbar!


  • monyok dan sedih
Kalau selama ni, dia elok je gelak ketawa banyak cakap dengan anak-anak dia lagi-lagi cucu dia. Tapi last 2 hari sebelum dia meninggal, dia langsung tak senyum. Langsung tak ada riak muka apa-apa. Monyok dan sedih. Macam dia tahu yang dia akan tinggalkan kami semua. So sad!

Aku ingat sampai mati renungan abah kat aku dan kat semua anak-anak dia masa sebelum dia meninggal. Sayu & sedih. Aku tak boleh ingat nanti aku sedih. 

  • tangan menggapai sambil mata terpejam. Bingung
Bahkan dikatakan, manusia tersebut yang mempunyai rasa keimanan yang cukup tinggi akan bisa melihat wujud malaikat maut tersebut walaupun hanya sekilas. Dan orang yang melihatnya biasanya akan bingung dan merasa takut karena dia tahu bahwa waktunya di dunia ini tinggal sebentar.

Sehari sebelum abah meninggal, sempat aku tengok sendiri, arwah abah lain macam. Masa mata dia pejam, tangan dia menggapai angkat keatas macam kita selalu nak panggil orang tu. Macam tu lah. Pastu dia bangun duduk, dia macam blur tau. Macam bingung macam tu. Macam mamai lah senang kata. 

  • Mengidam & berselera makan
Sehari sebelum arwah meninggal, dia mengidam nak makan kuih ketayap & nasi ayam. Alhamdulillah seronok tengok dia makan. Masa mak long datang bawak makanan, berselera dia makan.Makanya tak ada lah nak syak apa-apa yelah seronok tengok abah selera semula lepas bape hari abah dah tak makan. 

Yang ini jelas, aku nampak tanda dia. Allahuakbar. Maha Besar. 

  • Telinga & hidung jatuh
Yang ni mama nampak. Tapi mama cerita dekat aku lepas arwah abah meninggal. If you could hear what mama said, you will never believed. Sungguh tak sangka memang jelas tanda nya mama kata. Slow-slow mama urut naikkan semula. 

Masa tu aku ada ambil gambar arwah abah dari tepi. Aku sikit pun tak nampak hidung abah dah jatuh. Sedih pula. 

  • tak makan 
Start dari pagi sampai malam ahad, arwah abah dah tak makan. Langsung tak nak jamah makan. Rupanya, dia dah tahu dia dah nak meninggal. Dia nak mudahkan urusan orang masa nak mandikan dia nanti. 

Alhamdulillah, terlalu senang dan cepat urusan memandikan jenazah arwah abah hari tu. Lega hati aku. 


Bila korang baca, mesti sedikit sebanyak korang rasa seram sejukkan. Macam yang aku rasa. Lepas arwah abah meninggal, banyak benda dan perkara yang baru kami adik beradik sedar arwah abah buat untuk kepentingan anak dan isteri dia. Keluarga dia. Sedih tak terkata. 

Aku tengok muka kawan-kawan arwah abah, sedara semua terasa sayu dan sedih je. Depa semua terlalu sedih dengan pemergian abah. Aku percaya, arwah abah orangnya tersangat hebat dimata semua orang sampai segala budi kebaikan jasa yang dia lakukan dikenang sampai habis umur dia. 

Untuk korang yang masih ada mak ayah, hargailah selagi mampu. Berbaktilah sebolehnya. Nanti bila dah tak ada, kau akan rasa menyesal. Sumpah menyesal sebab tak abis lagi peluang untuk berbudi kepada mereka. 

Bagi pihak arwah abah, kalau ada yang kenal arwah abah, yang ada hutang atau pun berhutang, boleh minta dan hubungi aku. Bukan untuk meminta, tapi kau sendiri tahu, hidup selepas terjadinya kematian itu bukan senang. Nak lagi ketua keluarga. 

Dan juga, tak kurang yang pernah buat arwah abah sakit sampai terlalu tertekan, aku bagi pihak dia memaafkan semua walaupun sikit sebanyak aku tak akan maafkan korang. Tapi tak apalah, aku bersangka baik. Semoga segala perbuatan yang engkau semua pernah lakukan terhadap arwah abah tak kira baik atau jahat, dibalas oleh Allah swt.


Mati itu pasti. 
Salam sayang, abah. Love you.


No comments:

Post a Comment

Thank You For Your Comment. Will be reply later.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tekan Sini