Monday, December 12, 2022

Pengalaman Scary Kena Covid!

 Assalammualaikum.

Allah lamanya aku tingglkan dunia blogging. Since dah kerja, memang busy sangat-sangat dengan life kerja & tak sempat nak bersosial sangat pun. Since sekarang pun dah masuk pasca pandemik, aku nak cerita sikit pengalaman aku kena Covid 19 sampai 2 kali dalam setahun. Yang paling aku tak boleh lupa, second infection aku yang kedua tu. Teruk gila simptom. 

Aku kena kali 1 masa seminggu sebelum nak puasa. Time tu aku balik dari kenduri kawin sepupu aku kat Kuantan. Covid dah 2 tahun, memang aku jaga lah jugak hygiene. Tapi bila dah balik kampung, jumpa sedara mara, ko rasa? What to expect kan, since semua pun dah vaksin. So aku chill jela samalam cium sana sini. Ewah. Aku perasan 3 hari ke 2 hari sebelum aku kena tu aku rasa tak sedap badan tapi buat tak tau jela ingat sakit biasa. Simptom aku mula-mula: 

  • Hidung tersumbat kaw-kaw
  • Sakit kepala gila-gila 
  • Demam panas
So balik dari kampung aku, malam tu sebelum nak keje as usual aku test dulu covid. Nah, 2 line. Esoknya aku repeat pagi-pagi buta, yes 2 line. So, declare lah dalam Mysejahtera & kuarantin lah aku selama 7 hari. Simptom aku masa first infection tu je, sebelum nak kena. Sepanjang 7 hari tu, tak ada rasa apa yang teruk pun. So, chill je kat rumah sampai muak. 

Then lepas 6 bulan aku kena, so aku kena lagi Covid buat kali ke2 ya. OMG. Kali ni aku tak tipu sakit nak mampus ya. Ya aku kena lepas pada aku balik dari kenduri sedara dekat kampung. Again, once dah announce mask pun tak wajib, so meriah lah. Masa tu aku tak expect lah dah seronok kan. Simptom aku masa tu : 
  • Selsema
  • Hidung tersumbat
Kisahnya lepas 4 hari aku balik dari kampung, aku naik simptom yang agak teruk sampai aku collapse terus: 
  • Demam panas sampai menggigil
  • Gigil kesejukan even dah selimut, pakai sweater, stokin tak jalan
  • Sakit kepala yang sangat-sangat sakit
  • Sakit badan yang tersangat sakit sampai bangun tengah malam nangis tak boleh tido
  • Loss of smell and taste - hari ke 6 kuarantin
  • Cirit birit- hari ke 5 kuarantin
  • Muntah- hari ke 4-7 kuarantin. Ni memang seksa sebab aku lapar tapi tak boleh makan/minum langsung. Muntah terus sampai keluar air semata. Lembik beb. 
  • Tak boleh tido




Scary tak. Maybe yang pernah kena macam tu, yes scary. Aku rasa macam nak suam-suam mati pun ada jugak. Tak guna punya covid. Memang scary & menyakitkan rasa dia. Bayangkan masa hari1 tu aku telan ubat doktor bagi sampai nak habis sepapan tak jalan langsung, tak suruh sakitnya. No wonderlah. Aku rasa ubat-ubat tu tengah lawan dengan virus covid dalam badan masa tu sekali dengan antibody/vaksin dalam badan. Haha. 

Dah kuarantin lepas seminggu, aku naik kerja macam biasa. Worst effect post covid pada aku :
  • Loss/weaken of memories. Info/memory for the past 6 months ke setahun lebih ke aku tak dapat nak capture terus. Macam loss. 
  • Terlalu cepat penat. Masa covid 1 dulu aku sampai macam nak semput bila pegi ke dapur ke, naik tangga ke. 
  • Terasa betul antibody terlalu lemah. 
  • Nafsu nak makan/minum remain. Haha

Hopefully, tak kena lagi lah. Serik dah rasa tapi tulah, benda tak boleh nak control. So tetaplah pakai mask, hand sanitizer even sekarang langsung orang dah tak amik tahu dah pun. Aku pakai je sekarang ni, sebab teringat-ingat rasa sakit dia masa kena hari tu. Less than a year!

So, take care semua!

No comments:

Post a Comment

Thank You For Your Comment. Will be reply later.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tekan Sini