Sunday, February 11, 2018

Local Brand- Boleh Percaya Ke?

Assalammualaikum..

  Hai! Lately ni kisah Syafiqah Aina sangat hot pasal local brand tu. Sebelum aku nak teruskan cerita aku, sini nak mintak ya kalau ada fan local brand yang die hard sangat tu, mohon jangan meroyan kat sini. Kalau nak meroyan juga, ya silakan. Terpulang.

  To be honest, aku tak pernah percaya langsung dengan local brands ni. Maaf cakap, bukan nak menjatuhkan tapi memang aku tak percaya. Sebab apa? Sebab kat bawah ni. Lagi sekali, aku tak paksa untuk korang percaya mana satu. Terpulang nak baca, baca tak nak sudah.


  • overclaimed
"pakai 2 hari dah putih licin". Tu lah maksudnya overclaimed. There's no such thing yang boleh bagi kesan dalam masa yang singkat ya. No, never. kau makan ubat pun ambil masa jugak nak recover. Inikan benda kecantikan & kesihatan. Tak seram ke dengar overclaimed macam tu. Memang seronok sihat, ramping floles tapi tak takut long term punya effect? Lagi-lagi produk ramping bagai tu. Lagi bahaya sebab melibatkan organ dalaman. Tak takut rosak?

Hallo, benda yang bagi kesan awal sangat ni selalunya ada effect jangka masa panjang. Jadi, rajinkan diri buat research sikit ya. Jangan mudah sangat terpengaruh dengan brand yang entah apa-apa. Nanti nangis!

  • suit for you?
Mana kau tahu sesuai ke tak dengan kau. Pakai sehari dua, ada kesan dah claim sesuai dengan kau. Sape tak teruja tak seronok ada effect bila guna, tapi bagi aku itu macam menakutkan je. Tak rasa sesuatu? Fikirkan lah. 

Ya memang betul, tak try tak tahu. Dah tahu, lagi merosakkan diri buat apa?

  • no guarantee for you
Aku tak kata semua local brands tu tak bagus. Tapi mostly sama. Ya sama dari segi marketing, dari segi pembuatan, dari segi bahan dan semuanya sama. Kau jamin yang produk yang kau guna tu selamat untuk kesihatan & kecantikan diri kau? Kalau ya, mana jaminan?

  • overprice
1 set malam siang subuh dah almost RM200. Walhal kau boleh beli produk yang well know yang lain yang lebih selamat dengan harga yang lebih rendah. Mostly harga local brand mahal nauzubillah kan. Isinya ciput kedekut. Krim timbang kilo cipoet je. Bagi aku, tak berbaloi langsung. Sekali pakai, rosak badan rosak muka, lagi jahanam burn duit. 

  • susah dapat
Cuba kau kat hutan ke tengah kat kampung ke, pencuci ke krim muka kau ke habis. Mana nak cari kalau yang local brand. Mostly jual kat kedai jamu & jarang sangat masuk dalam drugstore. Kalau ada yang masuk, yes sedikit sebanyak yakin lah jugak. 

   Mungkin lepas ni ada yang kecam aku bila baca entry ni seolah aku against gila babi local brands ni tapi aku tak kisah pun. Suka hati aku blog aku. Aku ada ramai kawan-kawan yang pernah & sedang pakai local brands ni. Well, aku hampir jugak terpedaya dengan mereka sebab yes, totally berubah muka & kecantikan dorang. Tapi tak apela, i dont have enough money for that & i love my money to be waste on that.

   Aku lagi willing nak purchase brand yang ada kat drugstore macam Watson, Guardian, Farmasi & kedai runcit. Senang nak dapat & tak delah mahal sangat. Lagi pun produk dah well known so tak berapa nak risau sangatlah. Biar kesan lambat asalkan tahu produk tu selamat. 

   Tapi semuanya up to you. Sebagai pengguna, sendiri boleh nilai. Berkenaan alamat dekat produk kesihatan & kecantikan tu, korang boleh lah rajin search dekat Food Act/Law berkaitan SOP pelabelan sesuatu produk terutama produk kecantikan. Makanya, jadilah pengguna yang bijak & pandai. Jangan tahu nak cantik ekpress saja. Muka teruk baru tahu.


Sekian. 

3 comments:

  1. Lama tak singgah blog nih .. hehhe ...


    Heee, betul. Tak percaya sangat dengan produk lokal, tambah tambah yang jenis claim boleh cantik dalam masa 2 hari. eerrrr ,,, gaya macam menipuuu naaau ..

    ReplyDelete
  2. akak dl terjebak pakai local product sbb nk baiki kulit muka dgn cepat + terpengaruh dgn kecantikan kulit muka kawan, pastu bila bc mcm² kisah pasal ni, terus insof. tp nasib baik sgt bila akak stop pakai produk tu muka akak tak terjejas sikit pun. cuma kusam je la.


    ReplyDelete
  3. tak berani nak cuba, memang beli kat watsons, gurdian, tak nak ambik risiko

    ReplyDelete

Thank You For Your Comment. Will be reply later.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tekan Sini