Friday, August 18, 2017

Tips Pandai Masak-Edisi Redah Aje

Assalammualaikum.

Hai! Again, aku hilang lagi dari dunia blogging. Aku sibuk. Tambah lagi aku tak berapa sihat. Lately ni kesihatan merosot sikit. Entah sindrom rindu suami kot. Ewah. Ok lah hari ni rasa nak up post pasal tips pandai masak. Tapi ni edisi aku sendiri. Redah je. Jom baca.


  • Call/mesej mak
This is the frequent way that i used. Haha. Paling senang. Kekadang tengah keje tengah hari aku dah terpikir nak masak apa kat umah ye. Pastu mesej la mak, tanya nak masak itu ini macam mana. Pesen mak aku, dia mesej je senang. Pastu korang ikut sebijik macam yang mak cakap, pastu suka hati korangla nak tambah apa janji sedap!

Selalu aku mesej je. Bila tanya nak masak apa, aku ikut je apa mak aku suruh. Pastu tunggang terbalik kuali periuk ape ade hal. Yang penting sedap dimakan walaupun tak sama dengan masakan mak. Eh mestila, masakan mak paling sedap didonia ok. So dont worry, redah je.

  • Google
Ini lagi senang  tapi aku jarang buat sebab aku malas nak search. Kalau aku rajin je aku search la. Tapi selalunya kalau aku search, aku save pastu hilang melayang resepi aku. So, tak berapa effektif untuk aku yang lupa ni.

Google got everything. Semua benda engko klik je kat google terus keluar. Cara nak kurang kam masin ke apa. Try la! Sekarang pun banyak dah masakan yang jadi viral kat fb. Ape lagi, tiru jela. Simple.

  • Campak dengan bismillah
Orang kata, masak campak-campak ni yang paling senang & kompem jadi. Tapi jangan pulak kau main campam je segala benda yang tak berkaitan dalam masakan kau. Cirit padan muka. Sebelum nak masak tu, amalkan baca bismillah kompem jadi.

  • Try and error
Memasak ni takkan senang kalau kau tak cuba. At least, try je. Jadi tak jadi tu belakang kira. Aku dulu pernah fail semua jenis lauk masa mula-mula nak belajar masak. Aku masak kangkung goreng belacan, tetiba pahit gila sebab terlajak letak belacan. So, kau boleh belajar lepas ni nak masak, kurangkan apa yang patut.

Bab rasa tu, kena pandai-pandai la rasa. Kalau agak kurang masam manis tu tambah la apa yang patut. Lain orang lain rasa lidah dia. Kalau aku, asal lidah aku sedap memang sedap lah haha.

  • Beli buku masakan
Yang ni memang aku tak rajin. Jadi, aku memang tak banyak buku resepi. Kalau korang rajin, pegi borong buku masakan yang macam-macam ada tu. Pastu tiru sebijik macam dalam bulu kata. Kompem jadi.

  • Yakin
Last sekali bila nak masak kenela yakin dengan tangan. Yang penting selalu je try. Rajinkan diri masak. Kompem, lepas tu memang kau suka masak. Macam aku, aku ikut mood. Agak rajin, semua benda aku nak masak. Agak malas, aku goreng ikan bilis je. Masakan paling simple.

Itulah sedikit sebanyak tips aku. Nak kata aku pandai masak tu tak lah. Tapi orang kata, aku boleh hidup lagilah kalau ada barang basah kering kat dapur, makanya aku boleh lagi masak. Tapi konsep aku, ikut suka aku redah je.

Nak masak yang complicated sikit tu aku tak rajin. Makanya rajinkan diri korang ya. Oh lupa, yang dah kawin tu selalulah masak untuk suami. Seronok rasa bila kau masak, suami kau makan sampai licin lauk kau. Sedap tak sedap biarkan je. Haha.

Ok bye. Selamat mencuba

1 comment:

  1. tula.. zaman skrg ni nak cakap tak pandai masak pun, sebenarnya boleh je bljr dari youtube ke google ke

    ReplyDelete

Thank You For Your Comment. Will be reply later.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tekan Sini