Friday, February 9, 2018

Dear Fresh Graduate- Do Read This!

Assalammualaikum..

   Hai! Lama betul aku peram entry aku. Aku banyak benda nak post tapi tak berkesempatan nak post sebab busy & malas. Balik kerja aku tak rajin nak on laptop & update blog even hari-hari aku rasa gatal tangan nak update blog.

  Hari ni aku nak cerita pasal fresh graduate. Kenapa fresh graduate? Ya sebab fresh graduate zaman sekarang buat orang rasa nak maki & makan hati. Aku pesan sini, ya aku pernah rasa jadi fresh graduate & i told you, tak SEMUA fresh graduate macam yang akan cerita nanti. Jadi, tak payah nak butt hurt sangat. Baca je.



  Mostly fresh graduate zaman sekarang :

  • terlalu manja
Manja kat sini means suruh buat itu ini pemalas! Ramai orang salah anggap dengan term ni. Suruh buat itu ini bukan maksud nya buli ya. Suruh nampak macam buli tapi suruh kau belajar pada masa yang sama.

Bila orang suruh belajar buat itu ini, menjawab siap. "kak, saya ada kerja dalam ofis, kena buat benda lain", "kak, saya tak larat lah", "kak, saya nak berak" dan yada yada. Sekali dua kau jawab macam tu boleh la orang tolarate sekali. Dah kalau berkali-kali macam tu, terasa jugak macam nak maki direct, 

Bila orang suruh belajar, manja sangat. Lepas tu kata orang buli kau. Dah tu kalau fresh graduate, tak boleh belajar? Nak orang suap? Hello, its your job to find your teacher, not teacher will go in & find you. Mostly fresh graduate sekarang terlalu manja. Rasa menyampah pun ada. Banyak je excuse bagi. Dapat colleague yang tak kisah ok lah, dapat colleague mulut puaka macam aku, nangis lah jawabnya. Silap hari bulan hantar surat resign terus.

  • berkira
Konsep berkira ni pun sama ramai yang salah faham. Bila orang mintak tolong buat itu ini, bila orang nak ajar itu ini, berkira. Every single thing nak berkira, kerja banyak tak nak, gaji besar nak. Apa pun tak boleh. 

  • diva
Boss nombor 2. Itulah istilah dia.. Tak nak susah sikit. Kerja nak senang je. Dah lah diva, bila orang nak ajar, refuse taknak pulak. Musykil aku jenis gini kalau grad waima pointer 4.0 pun tetap out attitude. Zero terus. 

  • tak boleh ditegur
Ini memang betul ramai. Bila orang tegur, tak boleh terima. Terus shout cari boss kata kita tak ajar betul-betulla apa la. Like macam atas dahi kau tertulis "dilarang menegur kesalahan saya". Ewah. 

  • suka mengeluh
Tak salah nak mengeluh tapi berpada-padalah/ kalau setiap kali ada kerja, setiap kali tu nak mengeluh terasa lah bebal jugak. Memang tak boleh nak terima bebanan kerja ke apa. Ni lagi diva ni. Boleh kira berapa kali dia cakap " Aishhhh". 

  • no basic thing
Yabg ni aku macam tepuk dahi. Suruh copy paste kat excel pun tak tahu. MasyaAllah dulu masa belajar tak pernah guna ke. Benda basic kot. Itulah biar orang kata tak cantik tak hensem tak apa asalkan tak berguna. 

    Pengalaman kerja aku tak lah lama mana tak hebat mana tapi at least attitude aku tak delah kelaut sangat macam fresh graduate zaman sekarang. Masa aku dulu, orang bagi kerja apa pun terima je, sebab nak pengalaman. Sempat jugak merasa jadi susah. Sekarang, mostly tak boleh langsung nak susah. Ada je nak komplen itu ini.

   Sini aku nak nasihat sikit. Kalau rasa zaman sekarang ni susah nak dapat kerja, why not just terima je dulu kerja apa pun yang kau dapat. At least, dapat lah jugak pengalaman even bukan dalam bidang yang kau nak. Just grab the chance! I told you, nak dapat kerja senang bukan senang. Jadi, bila dah dapat, hargai. Jangan tahu complain & complain. Useless!

   Belum lagi aku cerita pasal intern. Pun sama je. Make up kemain tebal sepapan, tapi pengetahuan & skill is zero. Tak guna jugak. Dah tahu masuk kilang makanan, kuku sikit punya panjang, maskara sikit punya lebat. Rasa nak tergelak pun ada. 

   Sorry kalau ada yang baca, terasa. Tapi aku tak kisah pun. Biarkan terasa supaya tak terjebak. Orang kata biar result tak hebat mana asalkan ada skill & atittude yang kebabom. Baru kerja nanti orang sanjung tinggi kau. So, fresh garduate, jangan buat benda-benda yang kat atas tu ya. Menyusahkan. 

  Ok bye!

   

No comments:

Post a Comment

Thank You For Your Comment. Will be reply later.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tekan Sini